08 May, 2012

Nordkorea

Strax efter påskhelgen åkte jag och reportern Karin Lundbäck till Nordkorea på en sex dagars pressresa. Resan arrangerades i samband med landets grundare Kim Il Sungs 100-årsdag. Från Norden var det bara vi från Dagens industri samt SVT som var på plats. I övrigt var det nyhetsbyråer, TV-kanaler och tidningar från hela världen. Totalt runt 100 personer.

Besöket bestod till stor del av arrangerade och storslagna evenemang som vi bussades runt till. I samband med varje evenemang var det först en två timmars säkerhetskontroll innan vi kunde åka iväg från hotellet, så det blev mycket väntetid på bussarna. Det var inte många tillfällen vi hade att ta bilder ute på gatan, vi fick bara ett tillfälle då vi kunde gå omkring på stan i Pyongyang.

Jag och Karin hade en personligt tilldelad guide som var vår följeslagare under hela vistelsen. Han var i praktiken vår enda länk till landet och vid de få tillfällen vi fick prata med “vanligt folk” så gick allt genom honom.

Hela resan kändes ganska overklig och känns fortfarande det. Det var som att öppna en dörr till en helt annan värld när man landade på Pyongyangs flygplats, och den dörren stängdes igen när vi flög därifrån. Att på några få dagar förflytta sig från mitten av ett dansande Kim Il Sung-torg (bilden ovan) till vardagen i Stockholm igen blev en väldigt märklig kontrast.

Resan mynnade ut i två nyhetsjobb då vi var på plats, samt ett stort reportage i Di Weekend som publicerades nu i fredags.

Så här blev bilderna:

Relaterade inlägg

1. Dag 28

Sitter på tåget på väg tillbaka till Östersund. Jag känner mig betydligt mer peppad att fota nu igen än för några dagar sen. Det gjorde [...]

2. Australien!

Nu är det inte långt kvar… om två veckor landar mitt plan i Brisbane, Queensland, Australien. Åker från Sverige 31 maj, mellanlandar i Hong Kong [...]

3. Helgen

Ah, vilken helg! Direkt efter jobbet i fredags tog jag flyget ner till Göteborg för att gå på Marias 25-årsfest. Det blev ett mycket fint [...]

4. Dag 13-14-15

Har inte riktigt haft ork att blogga nu i helgen, det har varit fullt upp. I lördags var jag först iväg till regementet här i [...]

5. Sydney igen

Jag kom ner till Sydney igen i torsdags efter surfresan utmed östkusten. Jag kände förra gången jag var här att staden var helt fantastisk, jag [...]

Kommentarer

1. Gianni Simone skrev den May 08, 2012

Hi,

I’ve just has a look at your piece on North Korea. Unfortunately I can’t read Swedish but your photos are amazing. One thing I’d like to know is, I read that you can only visit North Korea with an organized group tour, and you are not free to walk around, but it seems you actually managed to explore some less “official” places. Did you escape your “handlers”? :-)

Gianni

2. jonas lindkvist skrev den May 08, 2012

Underbara bilder.
    Mycket bra jobbat

Hälsningar Jonas L

3. Sandra skrev den May 08, 2012

Wow. Vilka bilder. Och vilken fantastisk upplevelse. Once in a lifetime…!

4. Jesper skrev den May 11, 2012

Tack så mycket!!

Gianni, thank you! Yes, we visited North Korea as a part of a organised press tour. But we did get a chance to walk around town with our guide.

5. Pingback: Nordkorea | Ljudbildspel.se

6. Pontus skrev den May 17, 2012

Jesper, riktigt bra bilder!

7. Jävligt bra nordkoreabilder Jesper! Kanske rent av de bästa jag sett därifrån!

8. Pingback: North Korea – Kim Il Sungs 100th birthday | Ljudbildspel.se

9. Så ruggigt bra bilder! jätte inspirerande att du har lyckats fånga så bra ögonblick! :)